کلیسای وانک اصفهان، یادگار زیبای شاه عباس دوم، شاه مقتدر حکومت صفوی در منطقه ارمنی نشین جلفا اصفهان است. این کلیسا که کلیسای جامع ارامنه اصفهان هم شناخته می شود در زمان شاه عباس دوم و از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان ساخته شد. کلیسای وانک اسفهان از نظر طلاکاری سقف و سطح داخل گنبد و نقاشی های تاریخی از زیباترین کلیساها بشماره می‌آید.

داخل کلیسا و تمام دیوارهای اطراف آن با تزئینات نقاشی رنگ روغن و آب طلا به سبک ایرانی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) متاثر از نقاشی ایتالیایی تزئین شده است. این کلیسا گنبدی عظیم و دیوارها و طاق های بلند و زیبا دارد و در حال حاضر محل اقامت خلیفه ارامنه ایران و هندوستان است.

با وجود همه جاذبه‌های تاریخی و گردشگری که اصفهان در خودش جای داده هیچ عجیب نیست که به اصفهان “نصف جهان” می گویند. سفر به اصفهان فقط به سی و سه پل و زاینده رود ختم نمی شود.

کلیسای وانک اصفهان

تاریخچه کلیسای وانک اصفهان

محله جلفای که کلیسای وانک اصفهان در آن قرار دارد، از دیرباز محل اسکان ارامنه مهاجر در ایران بود. سرگذشت عجیبی که باعث شده ارمنی‌های زیادی شاید بتوان گفت به اجبار به محله جلفای اصفهان کوچ کنند. دلیل این کوچ برمی‌گردد به زمان حکومت صفویه و شاه عباس اول و جنگ ایرانیان با عثمانی‌ها، در این جنگ شاه عباس به ایرانیان دستور عقب نشینی داد. در طول مسیر برگشیت ایرانیان از ارمنستان عبور می کردند و برای اینکه بتوانند سرعت پیشروی عثمانی‌ها را کندتر کنند شاه دستور به تخریب و ویران کردن روستاها و آتش زدن مزارع جلفای قدیم را داد.

در این بین برای اینکه مردم آسیب نبینند شاه عباس آنها را همراه خود به ایران آورد. البته که بسیاری از این مردم در مسیر تلف شدند و یا در مسیر عبور از رود خروشان ارس غرق شده و جان خود را از دست دادند. با این حال شاه عباس بعد از رسیدن به پایتخت به مابقی ارامنه زمین هایی را اهدا کرد که به نام جلفای نو شناخته می شود تا ارامنه‌ای که به ایران کوچ کردند بتوانند زندگی تازه‌ای را برای خود شروع کنند و به این شکل محله جلفا اصفهان به‌وجود می‌آید.

در این زمان ارامنه شروع به ساخت و ساز در جلفا می کنند و در سال 1606 کلیسای وانک ساخته می شود. البته کلیسای وانک اصفهان از همان ابتدا به این شکلی که در حال حاضر می‌بینیم نبوده و به مرور و طی 10 سال ساخت این کلیسا تکمیل شده است.

کلیسای وانک اصفهان کجاست؟

معماری کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک اصفهان در محوطه‌ای با مساحت حدودی 8700 متر مربع قرار گرفته است که نزدیک به 4000 متر مربع از این مساحت را ساختمان‌ها و بقیه را باغ وانک و فضای سبز مجموعه تشکیل می‌دهند. نمای بیرونی کلیسا با آجر پوشیده شده است. در معماری بیشتر کلیساها از سنگ برای ساخت بنا استفاده می‌کردند اما در کلیسای وانک آجر به‌جای سنگ استفاده شده است. در میان بافت آجری دیوارها کاشی‌هایی با تصویر فرشته‌های بالدار دیده می‌شوند. خیابان ورودی کلیسای وانک و محوطه داخلی آن سنگ‌فرش است.

نکته جالبی که در معماری کلیسای وانک اصفهان بیشتر از هر چیزی جلب توجه می کند گنبدهای این کلیساست. معمولا کلیساها دارای گنبدهای مخروطی شکل هستند اما وانک برخلاف دیگر کلیساها گنبدی شبیه به گنبد مساجد دارد که تاثیر گرفته شده از مساجد دوره صفویه می باشد.

معماری کلیسای وانک اصفهان

آدرس و ساعات بازدید کلیسای وانک اصفهان

محله جلفا از شمال به خیابان نظر، از جنوب به خیابان شریعتی غربی، از شرق به خیابان توحید و از غرب به خیابان حکیم نظامی می‌رسد. بسته به محل اقامتتان در شهر اصفهان از هر چهار خیابان اصلی می‌توانید به کلیسای وانک اصفهان برسید اما دسترسی مستقیم به خیابان کلیسا از خیابان حکیم نظامی میسر است. کمی که در خیابان کلیسا پیش بروید دیوارهای اطراف بنای کلیسا را خواهید دید. البته تردد در منطقه جلفا با ماشین به‌دلیل بافت قدیمی این منطقه محدودیت‌هایی دارد و ماشین را می‌توانید در خیابان‌های اطراف پارک کنید.

ایستگاه متروی سی و سه پل تا کلیسای وانک دو و نیم کیلومتر فاصله دارد و با پیاده‌روی در حدود 20 دقیقه در جهت جنوب شرقی مترو به کلیسا خواهید رسید. لازم به توضیح است که کلیسای وانک اصفهان در روزهای تعطیل رسمی به‌دلیل عزاداری و روز اول نوروز و مناسبت های معروف ارامنه تعطیل می‌شود.

  • آدرس کلیسای وانکاصفهان: اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک (مشاهده روی نقشه)
  • تلفن: 36243471-031
  • ساعت بازدید: هر روز از ساعت 8:30 الی 13:30 و 16 الی 18:30
  • هزینه بلیط: هر نفر 15،000 تومان برای بازدیدکنندگان ایرانی و هر نفر 50،000 تومان برای بازدیدکنندگان خارجی