بهترین غذاهای خیابانی استانبول در ترکیه که واقعاً نمیشه تو خیابونای استانبول راه بری و رژیمتو رعایت کنی! وقتی از غذاهای خیابانی استانبول حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟ مردم دنیا وقتی به غذاهای ترکی فکر می­‌کنند کباب ترکی به خاطرشان می­‌آید. اما ترکیه غذاهای خوشمزه و باورنکردنی فراوانی برای توریست‌های خود دارد. حالا میخوایم چندتا از این غذاهای لذیذ و خوش‌مزه خیابانی با قیمت ارزان را به شما معرفی کنیم که وقتی رفتید اونجا حتماً امتحانشون کنید.

غذاهای پرطرفدار در خیابان‌های استانبول کدام ها هستند؟

دونر کباب – بهترین غذاهای خیابانی استانبول

دونر کباب یا کباب ترکی نوعی کباب است که با بریدن گوشتی که در دور آتش به حالت عمودی در حال گشتن است به دست می‌آید. دونر به ترکی یعنی چرخنده و چرخان؛ و گاهی پس از سرو با روغن حیوانی یا کرهٔ حیوانی در ظرف‌های پرسی استفاده می‌شود. این کباب با گوشت مرغ، گاو و گوسفند که همه در یک سیخ هستن تهیه میشود. کباب ترکی یکی از غذاهای پرطرفدار در کشورهای آسیایی و جهان به شمار می‌رود.

دونر کباب یا کباب ترکی

بورک یا بورکاس

این غذای خوشمزه معمولا از لایه‌های خمیر نازک شیرین تشکیل شده که به شکل‌های مختلفی تهیه می‌شود. در استانبول، بورک معمولاً در صبحانه مصرف می‌شود و یک تغذیه سریع برای توقف‌های کوتاه است. داخل بورک را با چیزهای مختلفی می‌توان پر کرد، محبوب‌ترین بورک‌ها در میان ایرانیان، بورک پنیر و اسفناج و بورک گوشت است که در روغن سرخ می‌شود.

بورک یا بورکاس

لحم‌عجین

لحم‌عجین به زبان عربی یعنی گوشت و خمیر، این غذا منحصر به ترکیه نیست در کل منطقه‌های اطراف ترکیه به‌ویژه در سوریه و ارمنستان این غذا متداول است. لحم‌عجین یا پیتزای ترکی یکی از بهترین غذاهای خیابانی استانبول است و در زمان جشنواره‌های استانبول در بسیاری از مناطق ارائه می‌شود. در تهیه‌ آن از گوشت، پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل، جعفری و انواع ادویه استفاده می‌کنند. لحم‌عجین همراه با لیمو یا سالاد سرو می‌شود که به شکل ساندویچ لوله‌اش می‌کنند.

بهترین غذاهای خیابانی استانبول

پیده ترکی

می‌توان گفت که پیده نوعی پیتزاست اما اگر طعم آن را بچشید، متوجه خواهید شد که طعم این خوراک لذیذ، تفاوت بسیاری با پیتزا دارد. برای طبخ پیده از پنیری ترکی که از شیر بز تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند و مخلفات درون آن نیز بسیار متنوع و متفاوت است؛ از‌این‌رو شما با هر سلیقه و ذائقه‌ای دستتان برای سفارش پیده باز است و می‌توانید مخلفات آن را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنید. تنوع و طعم لذیذ این خوراک باعث شده است تا نام آن در میان بهترین غذاهای خیابانی استانبول بدرخشد.

پیده ترکی

بالیک اکمک

مگر می‌شود به‌هنگام گشت‌و‌گذار در سواحل استانبول به‌خصوص اطراف تنگه بسفر، از چشیدن طعم بالیک اکمک، که ترکیبی بی‌نظیر از ماهی داغ و برشته و مخلفات، لای نان تازه است، گذشت؟ بالیک اکمک در‌واقع نوعی غذای دریایی است که نه‌تنها جزء غذاهای دریایی لوکس در رستوران‌ به‌شمار نمی‌آید، بلکه از جمله بهترین غذاهای خیابانی استانبول است و قیمت مناسبی دارد. برای پخت بالیک اکمک ابتدا ماهی‌های پاک‌شده و طعم‌دار شده را در مخلوط روغن زیتون و کره، سرخ می‌کنند تا حسابی برشته شوند. سپس ماهی‌های داغ را به‌همراه کمی مخلفات داخل نان تازه می‌پیچند و به دست مشتریان می‌سپارند.

لذیذ‌ترین بالیک اکمک‌های استانبول را می‌توان در اطراف تنگه بسفر یا محله‌های امینونو و کارکوی پیدا کرد؛‌ از‌این‌رو اگر عاشق طعم غذا‌های دریایی هستید و می‌خواهید با صرف کمترین هزینه، ماهی سرخ‌شده‌ای لذیذ و با‌کیفیت میل کنید، سری به این محله‌ها زده و از دکه‌های خیابانی، بالیک اکمک بخرید.

بالیک اکمک

کوکورچ – روده گوسفند کباب‌شده!

کوکورچ از جمله عجیب‌ترین غذاهای خیابانی استانبول است که میان مردم این شهر محبوبیت بسیاری دارد. این غذا را هر کسی دوست ندارد، دوست داشتن روده گوسفند چندان هم ساده نیست! با‌وجود اینکه کوکورچ جزء بهترین غذاهای خیابانی استانبول به‌شمار می‌آید؛ اما بسیاری از گردشگران از خوردن این خوراک اجتناب می‌کنند. چون تمیز کردن روده گوسفند، نیاز به ظرافت و مهارت بالایی دارد. روده گوسفند را به صورت لایه‌لایه و تابیده شده به سیخ می‌کشند و روی زغال به آرامی می‌پزند. این یک غذای شبانه است که به طور معمول با مقدار زیادی نوشیدنی سرو می‌‌شود.

اگر در خیابان‌های استانبول سیخ‌های در حال چرخیدن را دیدید و شک کردید که کوکورچ است یا دونر کباب، یادتان باشد که دونر همیشه عمودی است و کوکورچ همیشه افقی. با این وجه تمایز، به راحتی می‌توانید این دو را از هم تشخیص دهید.

کوکورچ - روده گوسفند کباب‌شده

دوروم

دوروم گل سر‌سبد بهترین غذاهای خیابانی استانبول، ساندویچی خوش‌ عطر‌و‌طعم است که با نان لواش، انواع گوشت، گوجه، خیار‌شور، سبزی‌جات و… درست می‌شود. دوروم به‌گونه‌ای با نان لواش نرم و تازه پیچیده می‌شود که خوردن آن بسیار راحت باشد. همین امر در کنار طعم لذیذ و مواد تشکیل‌دهنده سالم و مفید آن باعث شده است تا دوروم جزء محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه به‌شمار آید.

دوروم گل سر‌سبد بهترین غذاهای خیابانی استانبول

شیش کباب یا تاووک شیش

در معرفی بهترین غذاهای خیابانی استانبول، به‌خصوص کباب‌های معروف آن، نام شیش کباب را نباید از قلم انداخت. برای تهیه این کباب، تکه‌های مربعی گوشت قرمز یا گوشت مرغ را به‌همراه فلفل، پیاز، قارچ و… به‌صورت یکی‌در‌میان به سیخ‌های چوبی می‌کشند و داخل تابه سرخ کرده یا روی منقل کباب می‌کنند. این کباب طعمی بسیار لذیذ و دلچسب داشته و میان گردشگران و مردمان محلی کشور ترکیه، محبوبیت بسیاری دارد؛ از‌این‌رو چشیدن طعم شیش کباب، جزء واجبات سفر به ترکیه است.

شیش کباب یا تاووک شیش