یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران در سفرهای هوایی با هواپیما، اعم از داخلی یا خارجی، مقدار بار مجاز در پرواز چقدر است؟ در هنگام تحویل دادن ساک و کیف خود، متوجه می‌شوید که وزن و مقدار بار شما بیش از حد مجاز شرکت هواپیمایی است. در اینجا جمله «کاش قوانین بار مجاز هواپیما را بیشتر مطالعه می‌کردم» را از نظر می‌گذرانید.

در این مقاله سعی داریم تمام نکات قابل توجه و ضروری پیرامون بار مجاز هواپیما به همراه تمام قوانین مربوط به آن را به زیر ذره‌بین ببریم. همچنین می توانید در این مقاله «اشیا ممنوعه در پرواز» هوایی با هواپیما را نیز مطالعه کنید.

مقدار بار مجاز در پرواز

مقدار بار مجاز در پرواز

توجه به قوانین حمل بار مجاز در کابین هواپیما اهمیت زیادی دارد و در صورت بی‌توجهی ممکن است مشکلاتی را در طول سفر برای‌تان ایجاد کند. میزان بار مجاز داخل کابین هواپیما به عوامل زیادی از جمله شرکت هواپیمایی، مسیر و کلاس پروازی بستگی دارد. مقدار بار مجاز در پرواز با هواپیما با توجه بر ایرلاین، نوع و مدت زمان پرواز، کلاس پروازی و داخلی و خارجی بودن آن متفاوت می باشد. میزان بار مجازی که هر مسافر می تواند به همراه داشته باشد در بلیط هواپیما و قسمت وزن بار (baggage weight) قید شده است.

مقدار بار مجاز هواپیما داخلی و خارجی

بار دستی در هواپیما چیست؟

بار دستی شامل همان وسایلی می‌شود که بردن آنها به داخل کابین هواپیما مجاز است؛ موادی از قبیل خوراکی، نوشیدنی و لوازم شخصی مانند لپ تاپ و موبایل یا اشیای گران‌قیمت که بهتر است تا انتهای سفر همراه‌تان باشند. بار دستی را نمی‌توان روی زمین یا جلوی پا نگه داشت و حتما باید آن را داخل محفظه‌ای که بالای هر صندلی تعبیه شده، قرار دهید. اندازه و حجم وسایل همراه در پروازها و هواپیماهای مختلف، محدودیت‌های خاص خود را دارد، ولی عموما نباید بیشتر از 7 کیلوگرم یا با طول بالاتر از 56 سانتی‌متر باشد. میزان مجاز بار دستی در پروازهای خارجی معمولا کمی بیشتر است و در برخی از کلاس‌های پروازی به 15 کیلوگرم نیز می‌رسد.

  1. مسافرین کابین فِرست کلاس و بیزنس کلاس اجازه‌ی حمل 2 چمدان سایز کابین به اضافه یک کیف دستی کوچک را دارند.
  2. ابعاد این چمدان نباید بیشتر از 55 × 38 × 20 سانتی‌متر و وزن آن نباید بیشتر از 7 کیلوگرم باشد، این وزن تقریبا برای تمام پروازهای خارجی ثابت است.
  3. بعضی از شرکت های هواپیمایی ابعاد دیگری را ممکن است اعلام کنند، اما این ابعاد تقریبا سایز متداول است.
  4. مسافرین کابین‌های کلاس اکونومی اجازه‌ی حمل 1 قطعه چمدان سایز کابین به اضافه یک کیف دستی کوچک را دارند.

بار دستی در هواپیما چیست؟

مقدار بار مجاز در پرواز خارجی

در سفرهای خارجی و داخلی قوانین بار مجاز هر ایرلاینی متفاوت با دیگری است، همچنین نوع کلاس پروازی «اکونومی، بیزینس و فرست کلاس» نقش مهمی در این تفاوت دارند.

بعضی از ایرلاین‌های اروپا یی بار مجاز کمتر از 30 کیلوگرم دارند. ایرلاین‌های ایرفرانس (Air France)، لوفتانزا (Lufthansa)، بریتیش ایرویز (British Airways)، آل ایتالیا (Alitalia)، آسترین (Austrian)، اوکراین ایر (Ukraine Air) و KLM Royal Dutch Airlines از این دسته‌اند.

  • بلیط اکونومی (Economy): بار مجاز 30 کیلوگرمی (فقط یک چمدان).
  • بلیط بیزینس (Business): بار مجاز 40 کیلوگرمی (تا دو چمدان).
  • بلیط فرست کلاس (First Class): بار مجاز 50 کیلوگرمی (تا دو چمدان).

این مقدار بار مجاز در پرواز به کشورهای قاره‌ی آمریکا تغییر می‌کند که به شرح زیر است:

  • بلیط اکونومی: دو چمدان 23 کیلوگرمی (جمعا 46 کیلوگرم).
  • بلیط‌های بیزینس و فرست کلاس: دو چمدان 32 کیلوگرمی (جمعا 64 کیلوگرم).

مقدار بار مجاز در پرواز خارجی

هزینه اضافه بار هواپیما چیست؟

بار اصلی، مقدار معینی از وسایل همراه مسافر است که بدون دریافت هزینه، توسط شرکت هواپیمایی حمل می‌شود. مقدار بار مجاز در کلاس‌های مختلف پروازی و شرکت‌های هواپیمایی مختلف، معمولا بین 20 تا 50 کیلوگرم است و اگر بار مسافر بیشتر از مقدار اعلامی توسط شرکت باشد، باید هزینه آن به صورت جداگانه پرداخت شود. به علاوه، ممکن است ابعاد بار یا ماهیت آن، هزینه‌های اضافی برای شما بتراشد.

اگرچه فاکتورهای مختلفی مانند تعداد، وزن و حجم بار اضافی روی هزینه نهایی اثرگذار هستند، ولی به صورت کلی، هزینه اضافه بار به ازای هر کیلوگرم، معادل یک درصد از مبلغ بلیط شما در همان سفر در نظر گرفته می‌شود.

اگر از زیاد بودن حجم بارتان مطمئن هستید، توصیه می‌کنیم حداقل یک ساعت زودتر از زمان همیشگی به فرودگاه مراجعه کنید تا تشریفات مربوط به وزن‌کشی و پرداخت هزینه‌ها با سرعت بالاتری انجام شود. به علاوه، توصیه می‌کنیم پیش از خرید بلیط یا انتخاب کلاس پروازی، حتما در مورد محدودیت‌های اضافه بار و هزینه‌های مربوط به آنها اطلاعات کافی پیدا کنید تا در فرودگاه و پیش از سفر، به مشکل نخورید.

قوانین کلی شرکت‌های هواپیمایی داخلی، تقریبا یکسان است و فقط در برخی موارد جزئی‌تر با یکدیگر اختلاف دارند. حداکثر حجم مجاز بار دستی در پروازهای داخلی، بین 5 تا 7 کیلوگرم متغیر است. به علاوه، هزینه هر یک کیلو بار اضافی نیز معادل یک درصد مبلغ بلیط خواهد بود.

هزینه اضافه بار هواپیما چیست؟

مقدار بار مجاز در پرواز ایرلاین ایران ایر

افرادی که قصد پرواز با هواپیمایی ایران ایر را دارند، تا 20 کیلوگرم در کلاس اکونومی و تا 30 کیلوگرم در کلاس بیزنس مجاز به حمل بار خواهند بود. به واسطه محبوبیت بالای این شرکت و تعداد مسافران آن، کودکان نیز می‌توانند تا 10 کیلوگرم بار همراه داشته باشند.

میزان بار مجاز در پرواز ایرلاین ماهان

همانند ایران ایر، حجم بار مجاز در هواپیمایی ماهان هم برای پروازهای کلاس اکونومی و بیزنس، به ترتیب 20 و 30 کیلوگرم است. اگر بار اضافه‌ داشتید هم می‌توانید با مراجعه به کانتر شرکت هواپیمایی و طی کردن تشریفات، هزینه آن را پرداخت کنید.

حجم بار مجاز در پرواز ایرلاین زاگرس

حجم مجاز بار در هواپیمایی زاگرس، 20 کیلوگرم برای پروازهای کلاس اکونومی و 30 کیلوگرم برای پروازهای بیزنس اعلام شده است. بار اضافه هم لازم است مطابق با فرمولی که بالاتر بیان کردیم، به صورت جداگانه در فرودگاه پرداخت شود.

مقدار بار مجاز در پرواز ایرلاین قشم ایر

قوانین مربوط به ایرلاین قشم ایر، کمی متفاوت‌تر است و هر مسافر تا حداکثر 20 کیلوگرم را در پروازهای مختلف می‌تواند همراه خود داشته باشد.

مقدار بار مجاز در پرواز ایرلاین‌ کاسپین

کاسپین، یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های ایران است که به اکثر شهرهای کشور، پرواز دارد و مسافران آن می‌توانند تا 20 کیلوگرم بار را به بخش مربوطه تحویل دهند. در صورتی که پروازهای کلاس بیزنس را انتخاب کنید نیز این میزان به 30 کیلوگرم افزایش پیدا خواهد کرد.

مقدار بار مجاز در پرواز ایرلاین تابان 

مسافرانی که سراغ هواپیمایی تابان می‌روند، می‌توانند تا 20 کیلوگرم بار برای کلاس اقتصادی و 30 کیلوگرم برای کلاس تجاری تحویل قسمت بار دهند. شیوه محاسبه هزینه اضافه بار هواپیما نیز به تعداد و حجم وسایل شما بستگی دارد.

مقدار بار مجاز در پرواز ایرلاین کیش ایر

مقدار اضافه بار در نظر گرفته شده توسط شرکت کیش ایر، تفاوتی با سایر ایرلاین‌ها ندارد و مسافران کلاس‌های اقتصادی می‌توانند حداکثر 20 کیلوگرم بار را تحویل دهند. این میزان البته برای افرادی که سراغ کلاس تجاری می‌روند، به 30 کیلوگرم می‌رسد.

مقدار بار مجاز در پرواز ایرلاین‌ آسمان

آسمان نیز همانند شرکت‌های کیش ایر و آتا، حداکثر وزن 20 و 30 کیلوگرم را برای کلاس‌های اکونومی و بیزنس در نظر گرفته است.